Kezdjük a jó hírrel: a multinacionális vállalatok állnak a legelőkelőbb helyen, a “Business coaching alkalmazása egy vállalatnál” témában. Tény, hogy nincs magasan a léc.

Ha bevett gyakorlatnak még nem is nevezhetjük, az azért igaz, hogy egyre több és több felsővezető alkalmaz coachot pályafutása során. Mi azonban nem őket szeretnénk megcélozni. Egyrészt, mert velük már ezren foglalkoznak, másrészt mert küldetésünk a coaching kultúrájának elterjesztése is, amihez a kulcs a fiatalabb generáció. Azok a talentek, akikből a cég 5-10 év múlva szeretne építkezni.

Nagyon sok vállalatnál kap kiemelt helyet a tehetség menedzsment vagy graduate menedzsment program, elenyésző viszont azoknak a helyeknek a száma, ahol a talent – a tréningeken túl – egyéni coaching lehetőséget is kap. Pedig minden felmérés azt erősíti meg, az Y generációt már nemcsak a tréningek, hanem az egyéni fejlesztés ennél jóval szélesebb tárháza érinti meg.

Az Y generációról rengeteget olvashatsz nálunk vagy más, velü(n)k foglalkozó szervezeteknél, a legtöbb cikk viszont ma is úgy értekezik rólunk, mintha valamiféle különleges állatfaj lennénk. Akiket meg kell tanulni kezelni.

https://www.flickr.com/photos/ell-r-brown/6057012793

Nem kezelni kell minket megtanulni, hanem motiválni. Működünk mi magunktól is, jól vagy rosszul, ez már nézőpont kérdése, de egy biztos: gyorsan. Kevés időt töltünk egy vállalatnál, hamar motivációnkat vesztjük és nehéz minket elkötelezni.

De legalább meg lehetne próbálni. És ehhez nem biztos, hogy elég lesz a céges laptop, a homeoffice, meg az ingyen cornflakes a büfében. Nem kötelező elfogadni a tényt, hogy egy Y generációs 3 évet tölt egy munkahelyen. Lehet tenni ellene, mert arról is van bizonyíték rengeteg, hogy az Y-ok meghálálják a velük való foglalkozást. Motivációs szintjüket lehet, hogy nehéz feltornászni, de ha egyszer sikerül, ember legyen a talpán, aki utoléri őket. Gyorsabban adaptálódunk, tanulunk, fejlődünk, mint bármelyik korábbi generáció.

Ráadásul munkáltatóként akár megpróbáljuk őket magunkhoz láncolni, akár beletörődünk, hogy az Y-ainkat gyorsan el fogjuk veszteni, a problémát csak elodázni tudjuk. Most még felvehetünk a multik között villámként cikázó, Y generációs high flyerek helyett egy X generációst, de mi lesz pár év múlva?

A generációs tudorok szerint 2020-ra a teljes munkaerőpiac 50%-a, 2025-re pedig 75%-a Y generációsokból fog állni.

Nem kezelni kell megtanulni az Y generációt, hanem megtartani. Nincs B-terv.